Sentencia del Tribunal Supremo, Sala 1ª, de lo Civil, núm. 619/2004 de 30 de octubre de 2014.
En esta sentencia, el litigio tiene como origen la demanda interpuesta por uno de los cónyuges, el marido, con fines de disolución del matrimonio por divorcio contra su mujer que en ese momento estaba embarazada.
Entre las medidas que se desarrollan en la demanda es destacable la solicitud del régimen de custodia compartida por ambos progenitores del hijo que iban a tener en común. Esta demanda fue contestada por la mujer, manifestando su contrariedad en el régimen de custodia compartida, requiriendo la custodia sobre su hijo y la patria potestad compartida por ambos por vía del régimen de visitas correspondiente.
De estos antecedentes, en primera instancia se dictó sentencia en la que además de declararse la disolución del matrimonio por divorcio, se concede la guarda y custodia del menor a la madre siendo la patria potestad compartida.
La sentencia es resultado la interposición de recurso de casación por el padre del menor, que vino precedida de escrito de oposición a este recurso por parte de la madre del menor, alegando la modificación de las medidas relativas a la entrega del menor en el domicilio de los abuelos paternos, en base a una serie de llamadas telefónicas que recibía del recurrente calificadas como agresivas. Se concedió esta modificación.
En base a estos hechos anteriormente expuestos, el motivo de casación se fundó en la prevalencia y preferencia para la protección del interés del menor, de un sistema de guarda y custodia compartida, citándose numerosa jurisprudencia para su argumentación, considerando el recurrente la infracción de la doctrina jurisprudencial y alegando la falta de razones que justifiquen el hecho de no conceder el régimen de custodia que solicita. Finalmente, la Sala acabará desestimando el recurso considerando que la situación de conflictividad entre los padres, manifestada en las medidas solicitadas en el escrito de oposición del recurso, es perjudicial para el interés del menor; en esta misma línea, la Sala declara que la custodia compartida requiere de una relación de respeto mutuo entre los progenitores que deriven en una situación beneficios para el menor y que no le perturbe en su desarrollo afectivo y emocional.
En aquesta sentència, el litigi té com origen la demanda interposada per un dels cònjuges, el marit, amb intencions de dissolució del matrimoni per divorci contra la seva dona que en aquell moment estava embarassada.
Entre les mesures que es desenvolupen en la demanda es destacable la sol•licitud del règim de custodia compartida per ambdós progenitors del fill que anaven a tenir en comú. Aquesta demanda fou contestada per la dona, manifestant la seva contrarietat sobre el règim de custodia compartida, requerint la custodia sobre el seu fill i la pàtria potestat compartida per ambdues parts a través del règim de visites corresponent.
D’aquests antecedents, en primera instància es va dictar sentència en la que a més de declarar la dissolució del matrimoni per divorci, es concedeix la guarda i custòdia del menor a la mare sent la pàtria potestat compartida.
La sentència, resultat de la interposició de recurs de cassació pel pare del menor, va venir precedida d’escrit d’oposició a aquest recurs per part de la mare del menor, al•legant la modificació de les mesures relatives a l’entrega del menor en el domicili dels avis paterns, en base a una sèrie de trucades telefòniques que rebia del recurrent calcificades com agressives. Es va concedir aquesta modificació.
En base a aquests fets anteriorment exposats, el motiu de cassació es va fonamentar en la prevalença i preferència per la protecció de l’interès del menor, d’un sistema de guarda i custodia compartida, citant-se nombrosa jurisprudència per la seva argumentació, considerant el recurrent la infracció de la doctrina jurisprudencial i al•legant la manca de raons que justifiquin el fet de no concedir el règim de custodia que sol•licita. Finalment, la Sala va desestimar el recurs considerant que la situació de conflictivitat entre els pares, manifestada en les mesures sol•licitades en l’escrit d’oposició al recurs, es perjudicial per l’interès del menor; així mateix, la Sala declara que la custòdia compartida requereix d’una relació de respecte mutu entre els progenitors que derivin en una situació beneficiosa pel menor i que no li pertorbi en el seu desenvolupament afectiu i emocional.